Karel Caha - kapelník

Email Tisk

Karel Caha
Karel Caha pochází z hudení rodiny a to mělo za následek že začal s hraním velmi záhy. Již v 8 letech hrál na foukací  harmoniku a snil o tom že si koupí harmoniku tahací.(k tomu nedošlo). Jeho touha začít se učit hrát na klarinet se záhy splnila a on přesvědčil všechny ve svém okolí že tato volba byla správná. Naučil se hrát na tenor saxofon, bicí, kytaru, klávesové nástroje...



Jakou mám rád hudbu ?

Rád poslouchám muzikanty co mají srdíčko a nemusí mít ani konzervatoř, to je dar od boha a je to slyšet , jestli jde o vážnou hudbu, dechovku jazz…….je v tomto případě jedno.




Které sólisty mám nejraděj ?

Všichni muzikanti sólisté ať hrají na dechy nebo housle, kytaru, klavír a hrají to dobře je zážitek poslouchat jak svůj nástroj ovládají , jsem saxofonista tak poslouchám nejraději styl zralých  saxofonistů co  dokonale ovládají techniku a hlavně přednes . Když jsem v 15 letech začal hrát s kapelou na klarinet, tak můj vzor byl Acker Bilk = Cizinec na pobřeží a jeho další sólové skladby jsem vnímal a snažil se hrát stejnou technikou.O rok později jsem začal hrát se skupinou Stars která hrála na tehdejší dobu tvrdší muziku a klarinet jsem musel vyměnit za tenor saxofon a tomu odpovídal i repertoár který jsem čerpal ze saxofonistů, kteří hráli v z Petrem Jandou(Olympic). Pak přišel na program Felix Slováček a já dostal další lekci jak se má hrát  soprán saxofon a dlouhé hodiny studoval jeho hru a přednes,který mě tak zaujal,že z jeho stylu čerpám do svého repertoáru koření mých vystoupení.


V kolika letech jsem začal hrát?

V 8 letech jsem drtil foukací harmoniku a snil o tom ,že si někdy koupím velkou tahací harmoniku= (nikdy k tomu naštěstí nedošlo) Když bratr Bohuslav začal hrát na trombon,tak jsem chtěl trumpetu (naštěstí k tomu nedošlo)protože na trumpetu už hrál otec a ten prohlásil, že děda hrál na klarinet a má doma  3 klarinety  na které už  nehraje. Když jsem přišel s tímto půjčeným klarinetem do Hudební školy,tak na to učitel hleděl jako na zázrak a já nechápal co se děje-pochopil jsem až jsem dostal do ruk současný klarinet a bylo konstatováno hlavou rodiny,že na to nemáme peníze a dál se to neřešilo. Jenže v mé hlavě se už odehrávala představa a velká touha na tento nástroj hrát a každý den jsem otravoval život celé rodině, až po korunkách střádání mě otec koupil starší klarinet a já začal pilně cvičit a to tak ,že jsem s bratrem dostal čas kdy můžem hrát každý v určenou dobu, jenže já chtěl hrát častěji a tak jsem musel chodit v létě k Bečvě a v zimě do sklepa. V hudebce jsem se dost nudil ,protože foukat dlouhé tóny už jsem dávno uměl a učitel kroutil při každé mé hodině hlavou a obracel listy v sešitu základů tak rychle,že už ve druhém roce musel hrát se mnou klarinetové duety které mě bavily a on to poznal a řekl nesmíš toho nikdy nechat, máš dar od Boha a já tenkrát nevěděl co to je.Dnes už to vím a jsem rád že něco takového existuje.

V 16 letech mě otec  koupil tenor saxofon a řekl že budeme hrát rodinnou dechovku(dechovku mám rád, ale hrál jsem ji až na vojně). Při tom všem jsem se sám naučil na kytaru ,bicí a klávesové nástroje- to však  proto , že jsem chtěl zkusit i na jiné ,abych se ujistil, že má volba hrát saxofon byla správná.To,že jsem zůstal u saxofonu nelituji,ti co mě poslouchají říkají že jsem se narodil se saxofonem v puse.


V kolika kapelách jsem hrál?

Nejsem zastáncem toho,že čím víc kapel muzikant projde, tím se stane mistrem . Pravý opak je mojí pravdou.
Před vojnou jsem založil vlastní kapelu v Horních Moštěnicích Temp 66 která hrála na tehdejší dobu v moderním složení.Trumpeta,trombon,saxofon alt a tenor,bicí ,basa doprovodná kytara,sólová kytara a zpěvák. Hostoval jsem na alt saxofon v Atlantisu Přerovská střední škola  = Ve Starsu  z Lipníka tenor sax a když bratr s kamarády založili kapelu a jeli hrát do Prahy,(CKM) nemohli sehnat bubeníka a tak jsem řekl že to zkusím a dostal příležitost i za cenu že mě bicí moc nebavily a při každé příležitosti kterou jsem dostal jsem dokazoval ze to umím,ale oni potřebovali bubeníka a tak jsem si na klarinet moc nezahrál,ale byla to pro mě další zkušenost které jsem i při jiných příležitostech dokázal využít.  1967 jsem odešel na vojnu do Martina a sám založil skupinu VKM Martin která se dostala v soutěži  ASUT Kroměříž 1967 do finále.Také v soutěži sólistů jsem obstál a obsadil  2. místo.

Po vojně jsem se dostal do skupiny Junior kde jsem nejprve hrál kytaru a klarinet-saxofon až po odstoupení saxofonisty, který dojížděl a přešel do jiné kapely. Po 2 letech jsem kapelu převzal a postupně vyměnil všechny hráče do formace která hrála spolu 20 let.V roce 1990 jsem začal podnikat s bratrem a hudbu jsem na tři roky opustil.

Až  v roce 2003 jsem začal  hostovat a to hlavně s mojí bývalou kapelou,ale nešlo to podle mých představ a tak jsem se pokoušel o hostování s malou kapelou kde jsem poznal hudebníka na klávesové nástroje, který dlouhá léta doprovázel Pavla Nováka .Jeho praxe a přehled v midi podkladech mě natolik zaujala,že jsem se začal učit hrát za doprovodu techniky a plně se věnovat sólovému přednesu na saxofon a hrát náročné skladby na které jsem si s živou kapelou nikdy netroufl. S kvalitními  podklady které mě věnoval ze svého repertoáru i můj vzor Felix Slováček jsem dosáhl výrazného zlepšení a to mě udržovalo dlouhé hodiny neustálého hraní v perfektní kondici a čas který jsem tomu věnoval mě za to určitě stál. Po dvou letech kdy jsem zvládl a ovládal veškeré informace v midi souborech jsem si pořídil kvalitní klávesový nástroj Tiros Yamaha a seznámil s Radkem Kňurou který je saxofonista jako já a doprovází se stejným nástrojem. Radek je talentovaný zpěvák ,saxofonista a dobře hraje na klávesy a tím že je vystudovaný  vysokoškolák  a má velké znalosti v oblasti programování  na počitačích  a ještě vlastní nahrávací studio jsem dostal nabídku ke spolupráci a tu jsem s potěšením přijal. Díky jemu jsem připravil i svůj repertoár, který je zpracován v jeho studiu a vše co je potřeba řeším s ním. To vše je dnes potřeba pokud se hraje jen v malém obsazení nejlépe v duu  nebo triu a  bicí basa kytara jde předem doma naprogramovat a  tím se nahradí hráči kteří na hudební produkci nejsou.V případě požadavku jde další hudebníky doplňovat s tím,že se podklady dohrávají orchestrem  trombon,trumpeta,kytara saxofon  atd… pokud je vše dobře připravené může takováto formace velmi kvalitně hrát.


Takové hráče mám k dispozici i já.

Trombon a basovou kytaru dohrává můj bratr Bohuslav. Trumpetu a případně i zpěv doplňuje Pepa Černocký který je dlouholetým členem populárního Akademiku Jazz Band Přerov a je také užitečný i tím že  velmi kvalitně rozepisuje a aranžuje noty pro Jazz Band ,ale také pro moji kapelu. Repertoár který jsem pečlivě sestavil, aranžoval a napsal do not Pepa a jde o 300 skladeb z toho 120 velmi kvalitních orchestrálek a ne zrovna jednoduchých.

Dalším členem kapely je Olga Nováková zpěvačka kterou jsem požádal, aby pro vaší informaci napsala něco o své hudební praxi. Hudbě se věnuje od malička a pochází z muzikantské rodiny kde se zpívalo při každé příležitosti. Natočila desítky rozhlasových i televizních nahrávek.V patnácti letech začala zpívat s kapelou Pirillo,později Mediem a Synkopou.Po rozpadu Synkopy začala zpívat se svým otcem(Pavlem Novákem) a kapelou Fammily kde působila do roku 2006. Po dohodě s otcem přešla do mé kapely KC BAND která hraje v různém složení a repertoár ze všech oblastí taneční hudby ji naplňují více její představy jak se v muzice uplatnit.